חוסר היציבות בשנה האחרונה פגע במיוחד בתלמידי היסודי.
איך אפשר לוודא שהילדים ילמדו אנגלית למרות הטלטלות הנוכחיות?

כשבתי הספר נסגרו לפני ראש השנה, ידענו בליבנו שהסגר הפעם לא יהיה קצר וכי שוב הילדים יחוו ניתוק ארוך מחבריהם ומחומר הלימודים. גם כעת עדיין לא ידוע מתי ילדי כיתות ד' ומעלה יחזרו לכיתות ודו"ח ה OECD מתריע מפני האתגרים שעומדים בפני התלמידים והחשש מפני פגיעה ממשית לטווח ארוך. הלמידה מרחוק מנסה לפצות על הפערים שנצברים, אך הורים רבים מדווחים שבמיוחד באנגלית, ילדים שוכחים את האותיות שהם למדו, את אוצר המילים, ולא מתרגלים מספיק דיבור, כתיבה או קריאה.

הלמידה מרחוק היא ללא ספק הפתרון המיידי ביותר למצב אליו נקלענו. אבל, לצד הפן החיובי, צצו בעיות חדשות אותן יש לפתור. פערים דיגיטליים ופערים לימודיים במקצועות החשובים כמו אנגלית ומתמטיקה למשל, הם רק שניים מהאתגרים הניצבים בפני ראשי מערכת החינוך ובפני ההורים בישראל.

תלמידים הלומדים בבתי הספר היסודיים בארץ, הפסידו המון חומר לימודי החל מחודש מרץ האחרון וגררו איתם את פערי הידע שנוצרו כתוצאה מכך, אל שנת הלימודים הנוכחית שגם בה, יפסידו ככל הנראה, חומר רב.

שרית, מורה לאנגלית בבית ספר יסודי ממרכז הארץ משתפת את חששותיה: ""לימודי האנגלית בבית הספר ספגו מכה קשה, אין דרך לייפות את המצב. בשנה שעברה התחלנו את שנת הלימודים באופן רגיל ולימדנו בקצב המתוכנן, ובבת אחת, הלימודים הופסקו לחודשיים משמעותיים מאוד מבחינת ההספק שהיינו אמורים להשלים."

"גם את השנה הזו התחלנו בחוסר ודאות, וכך, נוצר לנו למעשה עיכוב של כשנה שלמה בחומר. חשוב מאוד להבין, שאת רוב המקצועות אפשר להשלים די בקלות אחרי הצבא, כשמדובר בלימודי אנגלית זה כבר סיפור אחר. ללמוד שפה בגיל מאוחר כאשר היסודות לא הוטמעו כהלכה בגיל צעיר זה הרבה יותר קשה ולעיתים גם בלתי אפשרי. בטווח הרחוק המחיר של זה הוא כמובן פחות הזדמנויות בעבודה, פחות בוגרי אקדמיה, פחות אנשי מדע, פחות עובדי היי טק ויש עוד אינספור דוגמאות. זו פגיעה ממשית ביכולת ההשתכרות של הילדים בעתיד"."

ההורים כבר לא מסתפקים בזום עם המורה לאנגלית

מחקרים רבים מצביעים על כך שהצגת שפה נוספת בשלב מוקדם ככל האפשר, תעניק לילדיכם את הסיכוי הטוב ביותר לשלוט באותה שפה ככל שהם מתבגרים. חלון ההזדמנויות לרכישת שפה נוספת הוא צר יחסית, והמחקרים מצביעים על כך שכ- 50% מהיכולת של הילדים ללמוד מתפתחת עד גיל 4 ועוד 30% עד גיל 8.
זו הסיבה שאובדן החומר הלימודי בשנה הזו הופך משמעותי במיוחד אצל תלמידי בתי הספר היסודיים וקיימת משמעות רבה לשיפור יכולתם של הילדים להשלים את הידע בכוחות עצמם בעתיד, במידה ויצטרכו. זו גם הסיבה שהורים רבים מוצאים עוד ועוד דרכים לקדם את הלמידה.

"אני פונה להורים," אומרת שרית ומבקשת: "אל תתלוננו על המורים, על בית הספר ועל הלמידה מרחוק, זה לא יעזור. במקום זה, קחו אחריות היום וקדמו את האנגלית של ילדיכם בכל דרך אפשרית".

אז איזה כלים יש היום להורים לשבת עם הילדים בבית על האנגלית ולקדם אותם באופן עצמאי?

ליאת איפרגן, אם לשתי בנות הלומדות בבית ספר יסודי עובדת עם בתה בת ה 8 על אותיות ה abc בעזרת משחק הזיכרון הייחודי של קאט באדו ללימוד האותיות הקטנות והגדולות וכן עוזר להרחיב ולתרגל את אוצר המילים שלה בדרך חווייתית ומהנה. עם הגדולה יותר, הלומדת בכיתה ה', ליאת משחקת "רביעיות" ומתרגלת איתה את הקריאה באנגלית.

"זה כיף שהמשחק צבעוני ומצחיק" אומרת ליאת "הציורים שעל הקלפים מרימים לכולנו את מצב הרוח בזמנים כאלו. ככה לומדים אנגלית בלי להרגיש שלומדים. הבנות שלי נהנות מכל רגע וחוץ מהערך הלימודי אנחנו מרוויחות גם זמן איכות משפחתי".

גם יפעת צרויה רוזנברג אשר בנותיה לומדות בכיתות א' ו-ג' גילתה את היתרונות של משחקי קאט באדו לשיפור וחיזוק האנגלית ומאז כל המשפחה נהנית ולומדת יחד.

"הבנות שלי נהנות לשחק במשחקים, בייחוד במשחק הזיכרון. הן לא מרגישות שהן לומדות כי זה משחק כיפי וצבעוני מאד, אבל אני רואה איך אוצר המילים של נויה, ביתי בת ה- 8.5 התרחב בזכות המשחק. זה גם נותן לה ביטחון להשתמש בשפה האנגלית, כשהיא מורידה לעצמה משחקים בסמארטפון, היא לא נרתעת ממשחקים באנגלית, להיפך. כשהיא תצבור עוד קצת בטחון אני אמשיך איתה למשחקים הבאים, של האוצר מילים והקריאה."

גם אחותה גלי בת ה-6.5 כבר שולטת ב- ABC וצוברת אוצר מילים. "המשחקים פשוט מאפשרים לי לעבוד איתן בבית, לא עם דפי עבודה ועוד דפי עבודה ועוד דפי עבודה…  כמה אפשר? אני שמחה שמצאתי את האופציה הזאת לעבוד איתן באנגלית באופן חווייתי, כיפי, כולם נהנים, גם בעלי משחק איתן בערבים. עם המשחקים, האנגלית נכנסה אלינו הביתה לא כמקצוע שלומדים אותו, אלא דרך משחק שמשחקים אותו בזמן הפנוי"

את סיגל כהן סקאלי, מפתחת משחקי קאט באדו ללימוד אנגלית חוויתי, כל זה לא מפתיע. "מספר השעות המוקדש ללימודי האנגלית בכיתות היסודי הוא לא מספק גם בימים רגילים" אומרת סיגל, "אך התופעות שאנו רואים היום מדאיגות. דו"ח ה OECD מתריע מפני פערי למידה שקשה יהיה להשיגם, מפני נשירה מוקדמת מהלימודים, מפני הרחבת הפערים בין המעמדות, חווית לימודים שלילית וירידה בתחושת המסוגלות. אבל אנחנו כהורים לא צריכים להתייאש, אנחנו יכולים לעשות את ההבדל עבור ילדינו. חשוב לתמוך בלימודים בבית ובמיוחד בלימודי האנגלית. לחזק את היסודות, לחבר את הילדים לשפה בצורה חווייתית ולהתקדם עם הלמידה באופן עצמאי, נטול תיסכול או מאמץ.

סיגל כהן סקאלי פיתחה את שיטת הלימוד באמצעות משחקי קאט באדו עבור ביתה נעם. המשחקים שיצרה עבורה היו פשוטים אך סייעו לנעם ללמוד את יסודות השפה בקלות ובמהירות.
"התחלתי לייצר עבורה משחקים פשוטים ללימוד אנגלית, מקרטון ביצוע פשוט וטושים" מספרת סיגל, "המשחק הראשון שיצרתי היה משחק זיכרון, ותוך זמן קצר, היא למדה את אותיות ה- ABC. עד היום היא מבקשת לשחק במשחק הראשון שהכנתי לה, פשוט כי כיף לה לשחק ולתרגל.
כדי לעזור לה ללמוד לקרוא ולהבחין בין הצלילים השונים, פיתחתי עבורה משחק רביעיות בעזרתו היא למדה ושיפרה את הקריאה ואת וההגייה הנכונה של המילים באנגלית.
די מהר נעם אמרה לי שזה לא הוגן שרק היא יכולה ללמוד עם המשחקים הכיפיים האלה, ושצריך להכין כאלה לכל הילדים. זה מה שעשיתי, ומאז משחקי קאט באדו עוזרים לאלפי ילדים מגיל 3 ומעלה ללמוד אנגלית, להרחיב את אוצר המילים ולגדולים יותר לחזק את החומר שהם לומדים בבית הספר"
כיום החברה מפתחת משחקים חדשים מדי שנה, וכך עוזרת לילידים כבר מגיל צעיר לרכוש את כישורי השפה האנגלית בקלות ובכיף.

הזמינו עכשיו את ערכת האנגלית המלאה של קאט באדו ללימוד חוויתי, קל ומהנה גם לילדים וגם להורים.

×
×

עגלת קניות

חוברת עבודה ללימוד אנגלית
רעיונות מדליקים, חוברות עבודה חינמיות, מבצעים והשראות ללימוד אנגלית פורה, נינוח וכיפי בבית ובכיתה – כל זה מחכה לכם בניוזלטר שלנו – לא תירשמו? ברור שכן :)
  • מובטחים תכנים משמחים ורלבנטיים ביותר!
  • ואם תרגישו שאתם משתעממים? – לחצו על ה"הסר" וניפרד כידידים :)